داخلی

آمادگی هوشمند نیروی پدافند هوایی در برابر تهدیدات خارجی

آمادگی هوشمند نیروی پدافند هوایی در برابر تهدیدات خارجی
امیر سرتیپ دوم بازنشسته اباذر جوکار در آستانه روز پدافند هوایی با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما، با اشاره به تامین نیاز نیروی پدافند هوایی توسط دانشمندان و متخصصان داخلی گفت: این نیرو با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته بومی و روش های نوین آمادگی دارد تا به صورت هوشمندانه در برابر تهدیدات خارجی اقدام کند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم بازنشسته اباذر جوکار در در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما در مورد دلیل اینکه نیروی پدافند هوایی به یک نیروی مستقل در کنار سایر نیروهای سه گانه ارتش تبدیل شد، گفت: قدمت پدافند هوایی در ایران به 105 سال میرسد و همزمان با ارتش نوین ایران در سال 1297 است.
این پیشکسوت پدافند هوایی ادامه داد: با ظهور هواپیماها در آسمان، در ایران به این فکر افتادند که باید تجهیزاتی تهیه شوند برای مقابله با این پرنده ها با عنوان پدافند. ما در سال 1312 تا 1316 ساختارمند شدن پدافند را در ارتش ایران شاهد هستیم که به صورت یک آتشبار و دفاع لشکری در لشکرهای مرکز و جنوب و غرب حضور داشتند که ذیل نیروی زمینی تعریف میشدند.
وی افزود: از دهه 30 قسمتی از این مجموعه به نیروی هوایی منتقل شد و رادارهایی خریداری شد که در دوشان تپه مستقر شدند. با ورود رادارها در ایران شبکه پدافند رقم خورد. یعنی با استقرار رادارها در کشور به صورت سراسری، همه آسمان ایران پایش میشد.
امیر سرتیپ دوم بازنشسته جوکار تصریح کرد: مرحله کشف و شناسایی توسط این رادارها و سنسورها انجام و رهگیری توسط سامانههای زمینپایه و هواپایه انجام میشود که شامل توپخانههای زمینی و پرندگان نیروی هوایی و پهپادهای ارتش و پدافند است. این باعث افتخار ماست که ما اولین ساختاری هستیم که فرماندهی کنترل را در شبکه یکپارچه پدافند هوایی تعریف کردیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا زمان آغاز جنگ تحمیلی و در این بازه 20 ماهه هیچ کدام از سامانه های ما از مدار خارج نشدند و ما درگیر بودیم. در دوران دفاع مقدس نزدیک به 637 بار تجاوز هوایی، زمینی و دریایی از عراق علیه ایران داشتیم و این ساختار پاسخگوی بخش هوایی بود و تمام تجاوزات ثبت شدهاند زیرا ما سامانه فرماندهی کنترل داشتیم.
وی با بیان اینکه بعد از دفاع مقدس رویکرد تغییر کرد و تهدیدهای علیه کشور ما از منطقهای به فرامنطقهای تبدیل شد، افزود: نگاه داهیانه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تجهیزات ما متناسب با تهدیدات باید آماده شوند و تشکیلاتی که در حوزه پدافند فعالیت میکند باید سریعتر و مستقلتر تصمیمگیری کنند باعث تشکیل قرارگاه پدافند هوایی در 10 شهریور 1387 شد و همین ساختار تا سال 1398 ادامه داشت ولی به جهت همین رویکرد نیروی پدافند هوایی به عنوان یک دستگاه اجرایی جدا شد.
امیرسرتیپ دوم بازنشسته جوکار در رابطه با دستاوردهای نیروی پدافند هوایی و پیشرفتهایی که از زمان دفاع مقدس تا الان انجام شده گفت: هنگامی که جنگ آغاز شد ما علاوه بر پوشش مناطق جنگی و عملیاتی باید از 300 نقطه مهم کشور نیز دفاع میکردیم که بخشی از این فعالیتها به عهده تجهیزات هواپایه ما بود که هواپیماهای نیروی هوایی بودند و بخشی هم زمینپایه بود که توپخانهها و سامانههای موشکی نیروی زمینی بودند.
وی خاطرنشان کرد: در آن زمان به کمک و خلاقیت شهید ستاری و سایر فرماندهان آن دوران طرحهایی را اجرا کردیم تا بتوانیم توان بازدارندگی خود را افزایش و برد 30 کیلومتر را به 40 کیلومتر و همینطور بیشتر کنیم تا دشمن نتواند راحت جولان دهد. الان به لطف خدا با توان صنعت دفاعی و توان دانشگاهی و نخبگان نیروی پدافند با دشمن در دورترین نقطه دسترسی و فراتر از مرزهایمان میتوانیم درگیر شویم.
وی اظهار کرد: ما زمانی دسترسی برای درگیری با میگ 25 در ارتفاع 40 هزار پایی نداشتیم ولی در تست باور 373 توانستیم با پرنده هایی در ارتفاع 45 هزار پا درگیر شویم.
امیر سرتیپ  دوم جوکار در انتها در مورد زمان فرماندهی در منطقه پدافند هوایی اصفهان و انهدام پرنده اسرائیلی هرمس گفت: به من اطلاع دادند که پرنده ای در جنوب غرب اصفهان کشف شده و از من به عنوان فرمانده نبرد دستور اقدام خواستند. دستور دادم تا رهگیری آن انجام شود و خواستیم تا وارد حریم آتش به اختیار ما شود و بعد منهدم شود تا ایمنی سایر پروازهای ما تامین شود و به خطر نیافتد.