داخلی

اخطار هوایی «کرّار» به RQ-4 گلوبال هاوک / همه لایه‌های ارتفاعی خارج از مرزها را به طور کامل رصد می‌کنیم

اخطار هوایی «کرّار» به RQ-4 گلوبال هاوک / همه لایه‌های ارتفاعی خارج از مرزها را به طور کامل رصد می‌کنیم
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اخطار هوایی پهپاد کرار به پرنده‌های دشمن گفت: یک بار هواپیمای P۸ آمریکایی و یک بار هم RQ-4  و چندین بار هم جنگنده‌هایی با ملیت‌های مختلف در تنگه هرمز به مرزهای ما نزدیک می‌شدند که با اخطار کرار دور شدند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه پدافند هوایی خط مقدم مقابله با پرنده‌های متجاوز به حریم آسمان ایران را برعهده دارد، اظهارداشت: پدافندهوایی با کشف، رصد و مقابله با هرگونه تهدید هوایی در ایران و پایش کیلومترها دورتر از مرزهای کشور در کنار دیگر یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح بارها به پرنده‌های خارجی هشدار داده و از نزدیک شدن آنها به مرزهای هوایی ایران جلوگیری کرده و به مقابله مستقیم با آن‌ها نیز پرداخته‌ است.
وی خاطرنشان کرد: امروز ما با قاطعیت تمام لایه‌های ارتفاعی هوا و فضا را در بیرون از مرزهایمان به طور کامل می‌بینیم، تجزیه و تحلیل می‌کنیم، در لحظه به مراکز فرماندهی کنترلمان منتقل می‌کنیم و آماده هر نوع واکنش قاطع در خصوص پرنده‌هایی که نظر سوئی نسبت به منافع ملی ما داشته باشند داریم.
جانشین نیروی پدافند هوایی با بیان اینکه سامانه باور 373 در چرخه عملیاتی قرار گرفته و به شبکه یکپارچه پدافندهوایی متصل است، اظهارداشت: مجموعه دانشمندان نیروی پدافندهوایی‌ارتش و دانشمندان عزیزمان در وزارت‌دفاع در یک تیم مشترک تحقیقاتی روی ارتقاء درگیری سامانه باور 373و رساندن برد درگیری به 400 کیلومتر و بالاتر کار می‌کنند.
وی افزود: امروز سامانه باور 373 در بسیاری از ویژگی‌ها و پارامترهای فنی و عملیاتی از نمونه S300بالاتر است و این را در میدان اثبات کردیم. البته الانS300 هم در محل‌های مختلفی مستقر شده و در اختیار شبکه یکپارچه پدافند هوایی کار عملیاتی‌اش را انجام می‌دهد.
امیر سرتیپ الهامی به ساخت سامانه صیاد تاکتیکی اشاره کرد و گفت: سامانه‌ صیاد تاکتیکی انعطاف‌پذیری بسیار مناسبی در صحنه رزم در مقابله با جنگ الکترونیک و شرایط سخت محیطی و عوامل جوی دارد. همچنین تعداد کاربرهای بسیار کمتری دارد. همه اینها سامانه صیاد تاکتیکی را به سامانه‌ای تبدیل کرده که امروز در لبه تکنولوژی دنیا بتواند کاربردی‌ترین سامانه در برد متوسط دفاع هوایی کشور باشد.
وی نیروی پدافند هوایی را کهن‌ترین، باسابقه‌ترین و با تجربه‌ترین یگان در بکارگیری و استفاده از پهپاد دانست و گفت: ما با یک پهپاد جت در خلیج فارس و دریای عمان، نه یک بار بلکه چند بار پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین بیگانه را مجبور به تغییر رفتار کردیم. یعنی ما قابلیت بالایی در حوزه پهپاد هم در سرعت و هم در ارتفاع به دست آوردیم.
جانشین نیروی پدافند هوایی گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش تنها یگان و نیرویی است که توانسته در تاریخ پرافتخار ایران با پهپاد به ارتفاع 47 هزار پایی برسد. امروز ارتفاع 47 هزار پایی با پهپاد فقط در انحصار پدافند هوایی ارتش است که با افتخار تقدیم قدرت دفاعی کشور شده است.
امیر سرتیپ الهامی با اشاره به اخطار هوایی پهپاد کرار به پرنده‌های دشمن گفت: یک بار هواپیمای P۸ آمریکایی و یک بار هم RQ-4  و چندین بار هم جنگنده‌هایی با ملیت‌های مختلف در تنگه هرمز به مرزهای ما نزدیک می‌شدند که با اخطار کرار دور شدند.