داخلی

امیر سرتیپ صباحی فرد در گفتگو با العالم: ایران قدرت مطلق پدافند هوایی منطقه است

امیر سرتیپ صباحی فرد در گفتگو با العالم: ایران قدرت مطلق پدافند هوایی منطقه است

 امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایران گفت: نیروی قدرتمند پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران قدرت مطلق پدافند هوایی منطقه است و این مساله یک واقعیت انکارناپذیر است.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفت وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، درباره قدرت و جایگاه نیروی پدافند هوایی ارتش، تهدیدات رژیم صهیونیستی، تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران و رزمایش های متعدد پدافندی در سطح کشور سخن گفت.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در گفت وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم درباره قدرت و جایگاه این نیرو در منطقه  گفت: نیروی قدرتمند پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران قدرت مطلق پدافند هوایی منطقه است و این مساله یک واقعیت انکارناپذیر است. تجهیزاتی که ما اکنون در پدافند هوایی کشورخصوصا در نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنیم، صددرصد بومی، مجهز ترین و به روزترین تجهیزات و در لبه فناوری تجهزات دنیا است.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: ما اکنون در بحث تجهیزات پدافند هوایی درهمه زمینه ها از جمله کشف و شناسایی، سامانه های درگیری، سامانه های اطلاعاتی و سامانه های فاوایی هیچگونه نیاز و وابستگی به کشورهای دیگر نداریم و خودمان روی پای خودمان ایستاده ایم.

وی افزود: هم اکنون همه تجهیزاتی را که در پدافند هوایی کشور استفاده می کنیم، بومی و ساخت جوانان همین مرز و بوم است در حالی که در گذشته تجهیزات پدافند هوایی کشور بسیار اندک و در عین حال به تمامی وابسته به بیگانگان بود اما اکنون به درجه ای از پیشرفت تکنولوژیکی و دانش در زمینه تولید تجهیزات پدافند هوایی رسیده ایم که می توانیم این تجهیزات را صادر کنیم.

امیر سرتیپ صباحی‌فرد در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل حمله دنیای استکبار به سرکردگی رژیم بعثی عراق پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، این بود که تجهیزات نیروهای مسلح و ارتش ایران، تجهیزات کاملا وابسته بود و ما مستشاران نظامی خارجی را نیز بیرون کرده بودیم لذا آنها فکر کردند که ما دیگر نمی توانیم از این تجهیزات استفاده کنیم و بهترین زمان است که به ایران حمله و نظام نوپای اسلامی را سرنگون کنند ولی آنها از هوش سرشار نیروهای مسلح و جوانان مبتکر ایران اسلامی غافل بودند به طوری که ثمره جنگ را همگان ملاحظه کردند و دیدند که چگونه به پیروزی ما ختم شد.

سرتیپ صباحی‌فرد درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: اگر این ها می توانند کاری انجام بدهند بروند کشور خودشان را جمع و جور کنند، کشور که نه، سرزمینی که به زور غصب کردند بروند آنرا کنترل کنند و به حتی به فکر تجاوز و حمله هوایی به آسمان مقدس جمهوری اسلامی ایران نباید باشند که البته این را خودشان می دانند که اگر یک همچین اقدامی را بخواهند انجام بدهند با جواب کوبنده، جوابی که خودشان پشیمان خواهند شد مواجه خواهند شد. همانطور که چند سال پیش مقام معظم رهبری گفتند ۲۵ سال دیگر رژیم نحس صهیونیستی وجود ندارد ، امروز می بینیم که خودشان دارند کاری می کنند و کمک می کنند که انشاءالله شاهد محو شدنشان از صفحه روزگار خواهیم بود. خودشان می دانند که نه تنها آنها، بلکه هیچ کشوری نباید نگاه چپی به آسمان مقدس ایران داشته باشد چون تیرها و موشک‌های ما آماده شلیک به قلب های سیاه دشمنان‌ مان است.

وی گفت: پدافند هوایی کشور در مناطق و گروههای مختلفی تقسیم بندی شده و در جای جای این کشور مقدس و پهناور بر اساس اهمیتی که دارد تجهیزات را گسترش داده ایم. به عنوان مثال در منطقه پدافند هوایی جنوب شرق که خلیج فارس، دریای عمان و جزایر را در برمی گیرد، مجهزترین، پیشرفته ترین و به روزترین تجهیزات صد در صد بومی را که در بدترین شرایط سخت آب و هوایی آزمایش کرده و محک زده ایم مستقر کرده ایم و البته کل ایران اسلامی تحت پوشش سامانه‌های پدافند هوایی قرار دارد.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به تداوم تحریم ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا الان اشاره کرد و گفت: نه تنها تحریم ها کم نشده‌اند بلکه روز به روز هم در حال افزایش است هر چه تحریم های ما بیشتر شد قدرت بالندگی و هوش جوانان ایرانی بیشتر شد. ما به این جمع بندی رسیده ایم که اگر می خواهیم ایران قوی و قدرتمند و روی پای خود داشته باشیم باید خودمان آستین بالا زده و تجهیزات خودمان را بسازیم و نمونه ای از آن مثل سامانه ۱۵ خرداد یک نمونه متوسط به بالای بسیار قوی و قدرتمند است که حتی بالاتر از این تجهیزات را داریم. لذا تحریم ها نتوانست جلوی پیشرفت کشور، جلوی پیشرفت تجهیزات نیروهای مسلح و پدافند هوایی را بگیرد.شاید اگر تحریم نمی شدیم به این درجه از آمادگی واقعی صددرصدی با تجهیزات متنوع پدافندی نمی رسیدیم. خدا را شکر می کنیم که خیر و برکت داشت.

صباحی فر درباره دانشگاه پدافند هوایی حضرت خاتم به اقدامات خوب صورت گرفته در بحث ترویج علم و دانش در همه زمینه ها و بویژه در زمینه های پدافند هوایی اشاره کرد و توضیح داد: دانشجویان این دانشگاه در رشته های مورد قبول با معدل بسیار بالا از فارغ التحصیلان دبیرستان در آزمون های بسیار سختی گزینش و پذیرش می شوند. طبق فرمان حضرت آقا در بحث تبادل دانش ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با بسیاری از دانشگاه های تراز اول کشور داریم. لذا برای ساخت بسیاری از تجهیزاتمان کارهای مشترک انجام می دهیم هم از آنها علم می گیریم و علم می آموزیم. برای ساخت تجهیزات و پدافند هوایی به نیروهایی نیاز داریم که بتوانیم از آنها استفاده بکنیم به عنوان مثال برای یک کار بخصوص، یک کار مشترک علمی دانشی بزرگی در سطح کشور با همکاری مراکز دانشگاهی، وزارتی و نیرویی انجام دادیم تا به تجهیزاتی که الآن در اختیار داریم رسیدیم.

امیر صباحی فرد سامانه پدافندی کشور در پیش از پیروزی انقلاب را محدود به یکی دو سامانه اعلام کرد و اشاره کرد که هشت سال دفاع مقدس به ما دیکته کرد که با این تجهیزات اندک شما نمی توانید بگویید که قدرت مطلق پدافند هوایی در منطقه و حتی دنیا هستید؛ اما الآن به جایگاهی رسیده ایم که با تجهیزات صد در صد بومی حرفی برای گفتن داریم تجهیزاتی بسیار پیشرفته و مدرن.

وی افزود: تجربه شخصی خودم این است که در مقایسه با دوران دفاع مقدس می بینم که چه کارهای بسیار بزرگی انجام داده ایم. یعنی با تکیه بر تجهیزات محدود، هرگز نمی توانستیم در عملیات والفجر ۸ بیش از ۸۰ فروند از انواع هواپیماهای دشمن را سرنگون بکنیم. البته همه توفیقات بستگی به تجهیزات نداشت، ایمان بود، ایثار بود. با تکیه بر قدرت تجزیه و تحلیل در هشت سال دفاع مقدس و استفاده بهینه از تجهیزات کم توانستیم کاری بکنیم که جلوی هواپیماهایی که بسیار پیشرفته بودند بایستیم.

فرمانده پدافند هوایی کشور خاطرنشان کرد: وقتی که جنگ را بر ما تحمیل کردند هواپیماهای دشمن بیشتر از ۲۰۰ یا ۳۰۰ فروند نبود چه اتفاقی افتاد که حدود ۶۰۰ فروند از هواپیماهای رژیم بعثی را سرنگون کردیم، هواپیماهایی که از چهل و اندی کشور در دنیا در برابر ما ایستاده بود؛ رژیم بعث در پایان جنگ هنوز ۹۰۰ فروند هواپیما در اختیار داشت.

فرمانده پدافند هوایی ارتش درباره امنیت آسمان ایران تاکید کردند که ما اعلام نکرده ایم که آسمان ایران اسلامی امن ترین آسمان در سطح کشورهای منطقه است این را دیگران اعلام کردند لذا وقتی که اعلام کردند آسمان مقدس جمهوری اسلامی ایران امن ترین آسمان است تعداد پروازهای عبوری از این آسمان چند برابر شد در نتیجه کار پدافند هوایی در بحث تجهیزات و کوریدورها و نیروی انسانی چند برابر شد تا بتواند این مهم را حفظ کند.

امیر صباحی فرد به رزمایش های پدافندی متعدد موفق و بی نظیر در سطح کشور اشاره کرد که دستاوردهای خیلی خوبی هم برای امن نگه داشتن آسمان جمهوری اسلامی داشته و خواهند داشت. از دستاوردهایی که تاکنون داشته‌ایم سامانه قدرتمندی را به نام باور ۳۷۳ ساختیم که یک کار مطالعاتی دقیق و علمی و شبانه روزی دانشی مشترک در کشور انجام شد وقتی همه تست هایش انجام شد ما دیدیم برد ۱۵۰ کیلومتر جوابگوی نیاز عملیاتی کشور ما نیست مجددا" کمتر از ۲ سال طی یک کار فشرده علمی توانستیم برد ۱۵۰ کیلومتر را به بالای ۳۰۰ کیلومتر رساندیم و به دنیا هم نشان دادیم. بیش از یکی دو کشور در دنیا به این توانمندی نرسیده که قدرت سلاح و شلیک موشکش را به بالای ۳۰۰ کیلومتر برساند که الحمدالله در ایران اسلامی این امر اتفاق افتاد.

در پایان فرمانده پدافند هوایی ارتش از ملت شهیدپرور ایران اسلامی خواست که از دعای خودشان، فرزندانشان را در پدافند هوایی کشور و در نیروهای مسلح محروم نکنند و به فرمانده و ولی فقیه و رهبرمان، حضرت آقا که هر چه پدافند هوایی کشور دارد برابر توصیه هایی بوده که حضرت آقا انجام داده اند و فرزندانشان در این پدافند نیروی هوایی گوش به فرمان حضرت آقا بوده و تا آخرین قطره برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نمی کنند.