داخلی

ما در حال راه اندازی مرکز فرماندهی کنترل فضایی هستیم /امکانات ویژه‌ای برای کشف و مقابله با موشک‌های بالستیک داریم

ما در حال راه اندازی مرکز فرماندهی کنترل فضایی هستیم /امکانات ویژه‌ای برای کشف و مقابله با موشک‌های بالستیک داریم
امیر سرتیپ دوم خوش‌‌قلب با بیان اینکه ما در حال راهاندازی مرکز فرماندهی کنترل فضایی با امکانات ویژه که وظیفه‌اش رصد و پایش تمامی فعالیت‌های فضایی پیرامون مرزهای ما و در فضای بالای کشور است، هستیم گفت: موشک‌های بالستیک تهدیدی از سوی فضا محسوب می‌شود، که امروز هم در بخش کشف و هم در بخش مقابله امکانات ویژه‌ای داریم.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم محمد خوش‌قلب معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافندهوایی ارتش، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رابطه با اهمیت نیروی پدافندهوایی گفت: ایشان می‌فرمایند: «پدافندهوایی خط مقدم دفاع از حیثیت، موجودیت و آبروی کشور است» این نشان می‌دهد که پدافندهوایی دارای اهمیت بوده و در الویت قرار دارد.
 امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب با اشاره به تهدیداتی که در حال حاضر می‌توان در حوزه هوا و فضا برای هر کشوری متصور شد، افزود: تمامی تهدیدات در فاز اول از طریق هوا و فضا شکل می‌گیرند و تنها نیرویی که می‌تواند با حجم اول تهدیدات مقابله و آن را مدیریت کند و یا بازدارندگی ایجاد‌کند، نیروی پدافندهوایی است.
وی افزود: پدافندهوایی با تولید قدرت، اقتدار ایجاد می‌کند و ایجاد اقتدار برای کشور و پدافندهوایی در مقابل تهدیدات دشمن، بازدارندگی ایجاد می‌کند.
امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب یکی از تهدیدات ویژه در حوزه آفندی برای همه کشورهای دنیا را تهدیدات موشک‌های کروز دانست و گفت: در بخش دفاع ضدکروز ظرفیت مناسب و معقولی داریم.
معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافندهوایی ارتش با بیان این موضوع که در ساخت‌وساز تجهیزات دفاعی کارهای خیلی خوبی در حال انجام است، اظهارداشت: امروز بیش از پنج پروژه در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال طی کردن مراحل نهایی است که در سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از این تجهیزات در اختیار نیروی پدافند هوایی قرار خواهد گرفت.
امیر سرتیپ دوم خوش قلب با اشاره به تکالیف ویژه‌ای که از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای نیروی پدافندهوایی تعیین شده است، گفت: ما در حال راه‌اندازی مرکز فرماندهی کنترل فضایی هستیم، مرکزی با امکانات ویژه که وظیفه‌اش رصد و پایش تمامی فعالیت‌های فضایی پیرامون مرزهای ما و در فضای بالای کشور است.
وی افزود: بخشی از فعالیت‌های این مرکز نیز در رابطه با درگیری و مقابله با تهدیدات فضایی است. برای مثال موشک بالستیک تهدیدی از سوی فضا محسوب می‌شود، که امروز هم در بخش کشف و هم در بخش مقابله امکانات ویژه‌ای داریم.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان این موضوع که امکانات بسیار خوبی در حوزه دفاع لیزری در مقابل‌ریز پرنده‌ها، کروزها و هواپیماهای بدون‌سرنشین ایجاد کرده‌ایم، تصریح‌کرد: لیزر و استفاده از آن در پدافند هوایی یک مقوله ویژه است. اینکه بتوانیم از امکانات لیزر استفاده کنیم و در تأمین نیازمندی‌های تجهیزات لیزری خودکفا باشیم، بسیار مهم است.
وی افزود: نیروی پدافندهوایی ارتش با اتکا به دانش و توان داخلی به حوزه انهدام لیزری ورود کرده و توسط این تکنولوژی بعضی از تهدیدات را ناکام گذاشته است.
امیر سرتیپ دوم خوش‌قلب با اشاره به تهدیداتی که از سوی پهپادهای دشمن متوجه کشور است، گفت: پهپادها از سطح مقطعی راداری بسیار پایینی برخوردار هستند و از ظرفیت‌های پنهان‌کاری استفاده می‌کنند؛ با این وجود ما در کشف پهپادها از رادارهای ویژه در مکان‌های مأموریتی استفاده می‌کنیم که بخشی از این سامانه‌های راداری در مسیرهایی که احتمال نفوذ پهپادها وجود دارد، مستقر شده است.
وی تاکید کرد: تمامی تجهیزات فعال، غیرفعال، جمع‌آوری و جنگالی پدافندی‌هوایی، امروز توانمندی کشف و درگیری با پهپادها را دارند.
معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان این موضوع که در حال حاضر کل کشور در پوشش راداری کامل است، تشریح کرد: در حوزه راداری ما در دو بخش کار می‌کنیم. اولاً تمامی تجهیزات و ابزارآلات کشف‌راداری خودمان را به‌روز رسانی کردیم. فرستنده‌ها، گیرنده‌ها، نشان‌دهنده‌ها و ظرفیت‌ها هم در حوزه دفاع از خود در جنگ الکترونیک و هم در حوزه دفاع سایبری به‌روز رسانی شده که این ظرفیت‌ها توسط نیروی پدافندهوایی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بخش دوم کار ما استفاده از ظرفیت‌های بومی راداری است. تحریم‌ها اجازه ورود هیچ سامانه‌ای را به کشور نمی‌دهد. کشور ما نیز یک کشور پهناور است، بنابراین ما باید از سامانه‌های راداری زیادی استفاده کنیم که تمامی سامانه‌های راداری جدید ما بومی و ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین نیروی پدافندهوایی است.