بین الملل

تقویت پدافند هوایی هند با موشک‌های ایگلای روسیه

تقویت پدافند هوایی هند با موشک‌های ایگلای روسیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها روز سه شنبه از تقویت پدافند هوایی هند با موشک‌های ضد هوایی ساخت روسیه خبر دادند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آرتی» به نقل از خبرگزاری «تاس»، روسیه در بحبوحه نبرد با اوکراین قراردادی برای تامین موشک‌های ضد هوایی دستی« ایگلا» به هند و اجازه تولید آن‌ها در  این کشورتحت مجوز امضا کرده است.

ایگلا اس یک سامانه دفاع هوایی دوش پرتاب است است که می‌تواند توسط فرد یا خدمه برای سرنگونی هواپیمای دشمن شلیک شود.

ایگلا نوع ارتقا یافته‌ موشک‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب روسی «سام» است. جستجوگر جدید بر روی  این موشک باعث شده تا محدوده تأثیرگذاری و سرعت آن افزایش یابد.

«آلکساندر میخیف» رئیس شرکت تسلیحاتی «روس » گفت: «ما قبلا سند مربوطه را امضا کرده‌ایم و اکنون به همراه یک شرکت خصوصی هندی در حال سازماندهی تولید این موشک در هند هستیم.»

هند بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان  و روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده آن است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) روسیه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ، ۴۵ درصد از واردات تسلیحات هند را به خود اختصاص داده است. فرانسه ۲۹ درصد و ایالات متحده ۱۱ درصد واردات تسلیحات هند را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که هند و آمریکا نیز از پیشرفت در قراردادهای نظامی مهم خبر داده‌اند و ملاقات جمعه گذشته وزرای خارجه خود را مشارکت رو به رشد در مواجهه با چالش‌های ژئوپلیتیکی منطقه خواندند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع این کشور جمعه گذشته با «سوبرهمانیام جایشانکار» و «راجنات سینگ» وزرای خارجه و دفاع هند در دهلی نو به عنوان بخشی از گفت‌وگوی سالانه «۲+۲» که بر منطقه هند و اقیانوس آرام متمرکز بود، دیدار کردند.

وزارت دفاع هند از آزمایش موشک بالستیک بومی برد کوتاه برای استقرار در مرز با چین و پاکستان خبر داده است.

پایان پیام/م