بین الملل

حمله پهپادی اوکراین به پایتخت روسیه و منطقه کریمه دفع شد

حمله پهپادی اوکراین به پایتخت روسیه و منطقه کریمه دفع شد

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از اسپوتنیک، «سرگئی سوبیانین»، شهردار مسکو اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش روسیه بامداد امروز یک پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را در منطقه «رامِنسکای» مسکو رهگیری و منهدم کرده است و در این حادثه کسی آسیب ندیده و خسارتی وارد نشده است.

در همین راستا وزارت دفاع روسیه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پدافند هوایی این کشور یک پهپاد اوکراینی را در آسمان منطقه «دومودِیفو» در منطقه مسکو سرنگون کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین آمده که شامگاه شنبه پدافند هوایی ارتش روسیه ۶ پهپاد مهاجم اوکراینی را در سواحل شرقی و شمال‌غربی شبه‌جزیره کریمه را رهگیری و منهدم کرد.

حملات پهپادی ارتش اوکراین به عمق خاک روسیه اخیراً افزایش یافته و در هفته‌های اخیر در چند نوبت به حومه مسکو و شبه‌جزیره کریمه حمله کردند.

شبه‌جزیره کریمه سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد و از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مداوم هدف حملات ارتش اوکراین بوده، اما این حملات در هفته‌های اخیر تشدید شده است. دو هفته پیش مقامات شبه‌حزیره کریمه از وقوع یک انفجار در پل کریمه خبر داند که در پی آن دو نفر کشته و یک نفر دیگر نیز زخمی شدند. پل کریمه، شبه‌جزیره کریمه را که سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی به خاک روسیه الحاق شد، به روسیه متصل می‌کند؛ پارسال پاییز ارتش اوکراین این پل را منفجر کرد.

در جریان کودتای فوریه سال ۲۰۱۴، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور وقت اوکراین از سمت خود برکنار شد و پس از آن موجی از اعتراضات گسترده‌ای در کریمه و شرق اوکراین آغاز شد. در ۱۱ مارس همان سال، شورای عالی کریمه و شورای شهر سواستوپل اعلامیه استقلال این مناطق را تصویب کردند. پس از آن و در ۱۵ مارس ۲۰۱۴، با برگزاری یک همه پرسی در شبه جزیره کریمه، موضوع اتحاد مجدد با روسیه به رأی گذاشته شد که اکثر رأی دهندگان موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند.