فرهنگی

سرهنگ رضا جهانفر:شعار «آینده خواندنی‌است» در ذهن‌ها می‌ماند / اولین کتاب با محوریت هواپیماربایی در کشور

سرهنگ رضا جهانفر:شعار «آینده خواندنی‌است» در ذهن‌ها می‌ماند / اولین کتاب با محوریت هواپیماربایی در کشور

رضا جهان‌فر نویسنده کتاب «پرونده‌ای برای هواپیماربایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خصوص این اثر اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که مردم آن قربانی تروریسم هستند، سازمان‌های تروریستی که گاهی با حمایت کشورهایی که مورج و مبلغ تروریسم هستند، ضربات متعددی را به کشور ما وارد کردند که اگر این ضربات در هر کشور و حاکمیت دیگری بود منجر به ساقط کردن حکومت می‌شد، اما با پایداری و مقاومت مردم این نقشه‌های شوم برای کشور به سرانجام نرسید.

وی با بیان اینکه یکی از ابعاد تروریسم، بحث ترور در آسمان است، هواپیماربایی از منظر قانونی جرم است و از نظر جامعه شناسی یک فعل تروریستی شناخته می‌شود افزود: از سال ۱۳۴۹ مواردی از هواپیما‌ربایی در ایران گزارش شده‌است، اما عمده موارد هواپیما‌ربایی در دوره دفاع مقدس بوده‌است، بیشتر این هواپیما‌ربایی‌ها در طول جنگ توسط منافقان انجام شده و منافقان پشت قضیه بوده‌اند، اما عمده این هواپیماربایی‌ها به ثمر نرسیده‌است.

نویسنده کتاب پرونده‌ای برای هواپیماربایی با اشاره به فعالیت سازمان‌های نیروی مسلح در مقابله با هواپیماربایی ادامه داد: این کتاب به صورت مکتوب مقابله با هواپیماربایی و اقدامات سازمان‌های نیروی مسلح کشور از جمله ارتش را با ذکر مورد هواپیما ربایی شرح داده است.

جهان‌فر خاطر نشان کرد: من پیش از این کتاب جامعی در خصوص هواپیما ربایی مشاهده نکردم، البته که چند اثر دانشگاهی در این باره نوشته شده‌است، این کتاب بین حقوق، جامعه‌شناسی و تاریخ مسئله هواپیماربایی را بررسی می‌کند، از سوی دیگر رویکرد مبتنی بر جامعه‌شناسی جنگ دارد.

وی در خصوص منابع تحقیقی کتاب گفت: این کتاب مبتنی بر اسناد و مدارک به جا مانده است، همچنین مصاحبه‌های متعددی با خلبان‌ها و فرماندهان و حتی کسانی که در فرآیند هواپیماربایی قرار گرفتند، انجام شده است و خاطرات شفاهی آنها گویا‌سازی شد.

نویسنده کتاب پرونده‌ای برای هواپیماربایی با اشاره به شعار آینده خواندنی‌است، گفت: مطالعه کتاب می‌تواند کارکنان یک سازمان را به تعالی سوق دهد، ثبت و ضبط، انتقال و کاربست دانش در نشر انجام می‌شود، چرخه انتقال دانش با نشر رشد پیدا می‌کند، وقتی می‌گوییم آینده خواندنی‌است، طبعا محوریت روی مطالعه تأکید می‌کند و در یادها می‌ماند.

وی در خصوص پیشنهادی مبنی بر ساخت فیلم مستند با محوریت کتاب «پرونده‌ای برای هواپیما ربایی» اضافه کرد: یک کارگردان بعد از توزیع کتاب با من ارتباط گرفت و یک نسخه از کتاب را تحویل گرفت و کتاب قبلی من در خصوص بایندر نیز مورد توجه قرار گرفت و فیلمی در خصوص آن در حال ساخت است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.